kontroller

Pragotron óravezérlő modul

Valamikor régen készítettem már egy ilyen feladatra alkalmas vezérlőelektronikát, de annak a nyomtatott áramköri paneljét még csak házi körülmények között gyártottam. A konstrukció alapvetően jó volt. Egy mikrokontroller, egy kis tápegység regulátor és a megfelelő kimenet analóg módon történő kialakítása biztosította a stabil működését. Eredetileg megrendelésre terveztem, majd később további igényekre való tekintettel készítettem még belőle néhány darabot. Bár nem túl sűrűn és csak 1-2 darabos mennyiségben, de a mai napig kapok megkeresést ilyen vezérlőelektronika gyártására. Mostanában viszont már csak nagyon ritka esetben pakolom ki a felszerelést panelek házi gyártásához és időm se sok van erre, így egy nemrégiben történt megkeresés alkalmával olyan darabszámú megrendelés történt, minek okán anyagi veszteség nélkül sikerült előállítani egy kisebb mennyiséget ebből a modulból.

Természetesen az áramkör lényege változatlan maradt, viszont a magasabb színvonalú gyártástechnológia alkalmazása lehetővé tett pár olyan optimalizálási megoldást, ami miatt célszerű volt a teljes paneltervet átalakítani. Ez leginkább abból állt, hogy THT helyett felületszerelt alkatrészek alkalmazásával hatékonyabbá lett téve a sorozatgyártás.

Minn Kota hajómotor vezérlő

Ezen kis fejlesztési projekt keretében két darab Minn Kota gyártmányú elektromos motor vezérlését oldottam meg a gyárinál jóval egyszerűbb és ergonomikusabb módon. A motorok egy evezőshajó kiegészítő meghajtásaként funkcionálnak, illetve az egyszerű meghajtáson túl manőverezési feladatokat is el kell látniuk, ami leginkább a kikötőben hasznos.

A gyártó a motorokat olyan vezérlési megoldással látta el, mely terepi viszonyok között aligha lett volna használható különösen, hogy egy kanyarodás kivitelezésére összehangolt működtetésre van szükség. Ez aligha kivitelezhető a gyakorlatban úgy, hogy a motorra szerelt szabályozóegységet manuálisan kell működtetni, illetve a motorok úgy helyezkednek el a hajótesten, hogy egyszerre lehetetlen mindkettőt egy időben kézzel elérni és szabályozni.

Az alap gondolat az volt, hogy valamilyen vezeték nélküli távirányítós megoldás lenne a legjobb, hiszen a két motor vezérlését egy távirányítóban egyesítve már meg lehet valósítani úgy, hogy a működtetésük kényelmes legyen, valamint további automata funkciókkal egyes manőverezési feladatokat félig, vagy teljesen automatizáltan is ki lehet vitelezni akár egyetlen gomb megnyomásával.